~ni la aku~

My photo
sweet to look... simple to know... smart to stand...

~lain-lain~

Wednesday, August 10, 2011

..:: Fakta Ni ::..

Pagi2 tadi aku sampai je kat meja kerja terus on PC...ye lah ade benda penting nak settle ni...keje okay bukan curi tulang...lepas tu aku susun2 buku kat rak seblah kanan aku (*penting ke nak bagitau?ahaks!!) terjumpalah bahan2 tazkirah masa time kat kampus dolu2...
~aku kan pantang semua benda nak dicatitkan...~

Ok lah sambung balik entry aku yang sebenarnya untuk arini. Korang tau tak kita boleh buat perkara-perkara berikut ketika kita berpuasa.Aku sekadar nak berkongsi okay betapa mudahnya setiap tuntutan amalam dalam agama Islam...mudah tu maksudnya tak membebankan...bukan boleh dibuat sambil lewa okay...
Banyak lagi nak kongsi ni...tapi untuk hari ni setakat ni dulu okay...baru 10 Ramadhan...insyaAllah nanti aku update lagi info2 puasa ni okay...

~aku dapat maklumat sokongan ni dari beberapa sumber yang menyatakan perkara2 di atas pernah disebut oleh para ulama' seperti Syeikh Yusuf Al-Qadrawi dalam Fiqh As-Syam, Ibn Hazm, Syeikh Abdul Aziz bin Baz, Syeikh Ibn Uthaymin dll~

Aku pun belek2 lah buku tu...then terjumpa 1 part tazkirah yang tajuk dia pasal bulan puasa ni...hhhmmm...ada beberapa perkara yang kita memang boleh buat sebenarnya di bulan puasa ni...tapi mungkin kita tak tahu fakta yang tepat...atau mungkin juga was-was kan...aku pun menggooglekan diri mendapatkan beberapa sumber sokongan (*kan zaman internet...dah canggih...) so, skang ni aku nak share beberapa fakta menarik untuk kengkawan yang enter blog aku
~sekali lagi persoalannya...adakah individu itu?~


1. BOLEH MENGOREK HIDUNG DAN TELINGA
2. BOLEH MAKAN WALAUPUN WAKTU IMSAK TELAH MASUK IAITU LEBIH KURANG 10 MINIT SEBELUM WAKTU SUBUH. (tapi kalau dah Subuh tu janganlah duk makan2 lagi...tu gatai namanya...)

3. BOLEH GOSOK GIGI PADA SIANG HARI SEPANJANG BULAN RAMADHAN SAMADA DENGAN KAYU SUGI ATAU BERUS GIGI

4. BOLEH PERGI KLINIK GIGI UNTUK CABUT GIGI, TAMPAL GIGI DAN LAIN2.
5. BOLEH PERIKSA DARAH DAN DERMA DARAH.

~it's me~

No comments:

Post a Comment

~korang de nak kata apa2~