~ni la aku~

My photo
sweet to look... simple to know... smart to stand...

~lain-lain~

Friday, May 10, 2013

..:: Tentang Hati ::..

assalamualaikum semua
salam Jumaat yang mulia lagi indah

Ya Allah terima kasih atas kurniaan nikmat umur yang panjang ini
moga dapat aku memperbaiki kesilapan
menyusut kekhilafan
dan bangkit dari kealpaan

thank you untuk komen yang indah dan positif daripada 2 orang sahabat blogwalker yang baru aku terima untuk post last Friday...insyaAllah istikharah sentiasa dalam amalan dan doanya basah di hati dan lidah...
menganjak usia 31 tahun ni aku rasa ada sedikit kebangkitan positif dalam diri aku secara peribadi...pandangan orang lain aku tak pasti...mungkin kekerapan bersendirian dalam ruang kecil di rumah emak memberi aku banyak peluang memuhasabah diri...

peluang berjumpa dengan seorang sahabat kelmarin memang memberikan aku pandangan yang berbeza tentang kehidupan dan pengalaman hidup aku...aku tak pernah tahu kalau selama ini dia melihat seorang aku dari sisi mata yang berbeza...dia membangkitkan aku dari kepompong yang aku cipta dan lilitkan pada badan aku sendiri...hakikatnya aku seekor rama-rama cantik katanya...aku yang membiarkan diri sendiri dihimpit dengan perasaan kemurungan yang membuatkan semangat merudum dan jatuh...kebangkitan menjadi jauh dan payah...aku yang selalu sering menjadi penghujah yang baik hanya mampu diam dan diam sahaja...menerima pandangan dengan tenang...laju juga otak aku menghadam pandangan ikhlasnya...

pertemuan dalam tempoh tiga jam yang tidak dirancang itu aku kira padat dengan sesi muhasabah dan tazkirah buat hati aku yang agaknya kontang dengan nasihat dan motivasi...sebenarnya aku pertama kali menemui dia yang dikenali hampir setahun lalu secara tidak sengaja...dan aku memang selalu mengambil dan memilih dia untuk aku adukan maslahah dan musibah...pada dia jugalah segala tempelak perasaan ditembakkan...kesian dia...sehingga aku merasakan lagu Sahabat nyanyian Najwa Latiff bersama Sham Kamarul dan Sleeq itu hanyalah layak untuk teman seperti dia sahaja...malah airmata aku akan mengalir bersama senyuman setiap kali lagu itu diputarkan...siapa sangka ketika dalam kereta juga lagu itu berkumandang dan di depan dia juga aku menangis...
~terima kasih Ya Allah untuk seorang sahabat yang tidak mungkin aku lupakan selagi ada hayatku...kuatkanlah ingatanku padanya hingga hayatku Engkau teruskan di alam barzakh~

sepanjang perjalanan balik ke rumah, aku tak mampu dah nak fikir lebih lebih pasal apa yang aku sembangkan dengan kawan aku tadi...mungkin juga sebenarnya aku kelegaan...dapat meledakkan tekanan kepadanya dan mendengar beberapa pandangan dan nasihat ringkas yang menenangkan aku...hati dan fikiran...
~terima kasih sahabatku~

hari ini bila aku bangun (sebenarnya sebelum aku tidur ketika jam beranjak ke angka 1.40 pagi lebih kurang) aku tahu ada banyak jenis manusia yang selalu mengelirukan dalam keadaan nyata...tapi kita selalu tak sedar situasi dan keadaan tu...kita merelakan kesakitan dan kepedihan bersarang biak berkembang dalam kehidupan kita seharian...aku lah korang aku tak pasti...dan kita selalu terpandang sinis kepada kebaikan yang diselimuti keikhlasan dan kejujuran yang indah...
~itulah mungkin wujudkan ungkapan 'rambut sama hitam...hati lain lain'...barangkali itu punca ada yang berambut blonde...ahaks!!!~

Tuhan...
Masih ada kesilapan yang Engkau balaskan...
Masih ada kekhilafan yang Engkau jawabkan...

Tuhan...
Janji mana yag harus aku pegang...
Janji mana yang harus aku buang...

Tuhan aku tidak kuat...maka Kau kuatkanlah...
Tuhan aku tidak mampu...maka Kau mampukanlah...
Tuhan aku memang tidak mampu...maka Kau bantulah aku...
Tuhan aku kesakitan...
Tuhan aku kelelahan...
Tuhan aku kepedihan...

Allah Ya Allah
Ujian berat lagi tulisanMu
Dugaan hebat lagi takdirMu

~it's me~

No comments:

Post a Comment

~korang de nak kata apa2~